Projektu nedēļa

No 8.-12. februārim Mālpils internātpamatskolā norisinājās projektu nedēļa. Projektu nedēļas tēma “Esam atbildīgi” tika sasaistīta ar Ekoskolas šā gada tēmu “Klimata pārmaiņas” un starptautisko mācību programmu “Ēdam atbildīgi.”
“Ēdam atbildīgi” ir mācību programma Ekoskolām, kas veidota ar uzsvaru uz izglītības ciešu sasaisti uz praktisku rīcību, kas aizsākās EYD 2015 (Eiropas attīstības gads 2015) ietvaros un turpināsies arī turpmāk kā neatņemama Ekoskolu programmas sastāvdaļa. Programmā piedalās deviņas Eiropas valstis – Bulgārija, Horvātija, Čehija, Latvija, Malta, Polija, Rumānija, Slovākija un Slovēnija. Projekts tiek īstenots trīs gadu garumā, kopā iesaistot 100 Latvijas skolas. Pirmajā gadā izvēlētās 20 pilotskolas aprobē projekta materiālus, arī mūsu skola piedalās aprobācijā.
Pārtika ir viena no mūsu pamatvajadzībām un šis temats ir nesaraujami saistīts ar daudzām vides tēmām. Projektu nedēļas laikā katrai kasei kopā ar izvēlētajiem skolotājiem un audzinātājiem bija jāiepazīstas ar kādu noteiktu vides tēmu caur pārtikas prizmu vietējā un globālā mērogā.


Idejas projektu nedēļai


Valodas
 Izveidot kartiņas ar tēmas vārdiem, frāzēm, lai turpmāk var apgūt latviešu valodu. (Piemēram šķirot pa dzimtēm, pa vārdšķirām utt. Salikt no kartiņām teikumus, savienot sinonīmus utt.)
Sacerēt dzejoļus, prozu utt. par vietējo produktu izmantošanu
Izveidot avīzi, bukletu vecākiem ar ieteikumiem.
Atbilstoši alfabētam izveidot vārdu kartiņas ar vitamīniem, pesticīdiem un citiem ar tēmu saistītiem vārdiem.
Reklāmas saukļu sacerēšana
Anekdotes par ēšanas paradumiem.
Pasakas, stāsti, salīdzinājums (Piemēram kā jūtas iepakojums, kas izmests pludmalē un otrs, kas tiek pārstrādāts)
Etiķešu uzrakstu izpēte. 
Recepšu grāmatiņas veidošana
Sagatavot viktorīnu pirmsskolai, sākumskolai.
Izdomāt jautājumus un veikt skolas skolēnu aptauju

Matemātika
Temperatūras izmaiņas grafiki
Aprēķināt ekoloģiskās pēdas nospiedumu
Energoaudits, ūdens un atkritumu auditi un atbilstoši grafiki
Importēto augļu ceļojuma kilometru diagramma
Cik liels ir attālums līdz vietai no kurienes skolai tiek piedāvāti pārtikas produkti.
Dažādu augļu masas.
Pārtikas iepakojuma tilpuma aprēķināšana, salīdzināšana ar doto.
Ģimenes pārtikas budžeta plānošana.
Vienas receptes budžeta plānošana

Dabaszinību priekšmeti
Veselīgs uzturs.
Atkritumu samazināšana
Vitamīni pārtikas produktos
Minerālvielas pārtikas produktos
Bioloģiskā daudzveidība
Vides piesārņojums un tā radītās sekas
Spēļu veidošana par dārzeņiem, augļiem
Videomateriālu noskatīšanās, zīmējumu, aprakstu veidošana.

Vēsture
Receptes – toreiz un tagad.
Salīdzinājums – ēšanas paradumi
Foto - dažādu pārtikas produktu iepakojumu, virtuves iekārtu utt. vēsture

Sociālās zinības
Audzināšana
Vides izziņas spēļu spēlēšana (pieejamas Visc.gov.lv mājas lapā) 
Sakopt kādu noteikti  apkārtnes vietu 
Salabot grāmatas, lai ilgāk var izmantot
Saimniecību apmeklēšana, lai novērtētu vietējo produkciju.
Galda kultūra, sarīkot imitētu restorāna apmeklējumu.

Vizuālā māksla, mājturība, mājturība
Jāuzzīmē, kas, izraisa klimata pārmaiņas un kā to izpausmes varētu mazināt.
 Izgatavot dažādas lietas no otreiz izmantojamajiem materiāliem, iepakojumiem
 Izstāde, radošā meistardarbnīca  -  kā izmantot dabas materiālus, augļu sēkliņas, miziņas utt.
 Iepakojuma pareiza šķirošana (vizuāls piemērs)
 Sacerēt dziesmu, izveidot videoklipu par resursu taupīšanu, par veselīgu uzturu utt.
 Veselīgu našķu gatavošana

Mālpils internātpamatskola 2015./16.mācību gada Projektu nedēļa "Esam atbildīgi!"


5.klases skolēni apskatīja augļu un dārzeņu ceļu no audzēšanas vietas līdz mūsu veikaliem. Skolēni devās uz veikalu, lai noskaidrotu, kādus augļus un dārzeņus veikalā var nopirkt, pēc tam katrs meklēja informāciju un veidoja aprakstu par valsti no kuras tie tiek transportēti. Kopīgi klase izveidoja pasaules karti ar augu un dārzeņu ceļu.
 




6.klases skolēni pētīja Latvijas senos ēdienus un izveidoja spēli par ēdienu nosaukumiem, kuru izmēģināja pie sākumskolas klasēm.  Šobrīd lielākā daļa pārtikas produktu tiek iegādāti veikalos un skolēni meklēja iespējas iepakojuma otrreizējai izmantošanai, veidojot sadzīvē nepieciešamas lietas.







7.klases skolēni sagatavoja spēli “Ēdam atbildīgi” vārdnīca latviešu, angļu un krievu valodās par augļiem, ogām un dārzeņiem. Izveidotās spēles skolēni varēs izmantot svešvalodu apguvē, mācoties par attiecīgajām tēmām, vai atkārtojot tās.

8.klases skolēni strādāja pie tēmas Produktu ceļš, izpētot dažādu produktu ceļu no izejvielas ražošanas  līdz  gatavam produktam. Katrs skolēns izveidoja plakātu ar attēliem, veidojot shematisku produktu ceļa atspoguļojumu un ietekmi uz apkārtējo vidi. Noslēgumā skolēni izveidoja spēles kartītes ar attēliem un aprakstiem.






9.klases skolēni strādāja pie skolas CO2 kalkulatora informācijas apkopošanas, lai izveidotu skolas ekoloģiskās pēdas nospieduma kopsavilkumu  un aprēķinātu skolas vidējos rādītājus. Šie aprēķini parāda skolas ietekmi uz vidi.

Ģeogrāfijas stundās 7.-9. kases skolēni strādāja pie radošajiem darbiem par Klimata pārmaiņām, kas ļauj iedziļināties un izprast katra cilvēka atbildīgas rīcības nozīmi vides saglabāšanā.

Profesionālās programmas Pavāra palīgs skolēni gatavoja spēles par pārtikas produktiem, to uzturvērtību, un atbildīgu izmantošanu, kas noderēs turpmākajā mācību darbā un projekta “Ēdam atbildīgi!” popularizēšanā. 
1.diena "Dzīvais ēdiens" skatīt šeit
2.diena "Eksotiskie augļi" skatīt šeit





3.diena "Garša" skatīt šeit

4,diena "Tradicionālie Latviešu ēdieni" skatīt šeit






Noslēgumā katra klase prezentēja savu nedēļas paveikto projekta darbu citiem un visi kopā veidojām kopsavilkuma plakātu “Esam atbildīgi.” 



 Projektu nedēļas aktivitātes veicina skolēnu izpratni par efektīvu resursu izmantošanu, bioloģisko daudzveidību, klimata pārmaiņām, cilvēktiesībām un godīgu tirdzniecību; par šķietami attālinātām tēmām, kuras mēs varam ietekmēt pozitīvi vai negatīvi, mainot savus ēšanas paradumus.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru