No 8.-12. februārim Mālpils internātpamatskolā
norisinājās projektu nedēļa. Projektu nedēļas tēma “Esam atbildīgi” tika
sasaistīta ar Ekoskolas šā gada tēmu “Klimata pārmaiņas” un starptautisko
mācību programmu “Ēdam atbildīgi.”
“Ēdam atbildīgi” ir mācību programma Ekoskolām, kas
veidota ar uzsvaru uz izglītības ciešu sasaisti uz praktisku rīcību, kas
aizsākās EYD 2015 (Eiropas attīstības gads 2015) ietvaros un turpināsies arī
turpmāk kā neatņemama Ekoskolu programmas sastāvdaļa. Programmā piedalās
deviņas Eiropas valstis – Bulgārija, Horvātija, Čehija, Latvija, Malta, Polija,
Rumānija, Slovākija un Slovēnija. Projekts tiek īstenots trīs gadu garumā, kopā
iesaistot 100 Latvijas skolas. Pirmajā gadā izvēlētās 20 pilotskolas aprobē
projekta materiālus, arī mūsu skola piedalās aprobācijā.
Pārtika ir viena no mūsu pamatvajadzībām un šis temats
ir nesaraujami saistīts ar daudzām vides tēmām. Projektu nedēļas laikā katrai
kasei kopā ar izvēlētajiem skolotājiem un audzinātājiem bija jāiepazīstas ar
kādu noteiktu vides tēmu caur pārtikas prizmu vietējā un globālā mērogā.
Valodas
Izveidot kartiņas ar tēmas vārdiem, frāzēm, lai turpmāk var apgūt latviešu valodu. (Piemēram šķirot pa dzimtēm, pa vārdšķirām utt. Salikt no kartiņām teikumus, savienot sinonīmus utt.)
Sacerēt dzejoļus, prozu utt. par vietējo produktu izmantošanu
Izveidot avīzi, bukletu vecākiem ar ieteikumiem.
Atbilstoši alfabētam izveidot vārdu kartiņas ar vitamīniem, pesticīdiem un citiem ar tēmu saistītiem vārdiem.
Reklāmas saukļu sacerēšana
Anekdotes par ēšanas paradumiem.
Pasakas, stāsti, salīdzinājums (Piemēram kā jūtas iepakojums, kas izmests pludmalē un otrs, kas tiek pārstrādāts)
Etiķešu uzrakstu izpēte.
Recepšu grāmatiņas veidošana
Sagatavot viktorīnu pirmsskolai, sākumskolai.
Izdomāt jautājumus un veikt skolas skolēnu aptauju
Matemātika
Mālpils internātpamatskola
2015./16.mācību gada Projektu nedēļa "Esam atbildīgi!"Idejas projektu nedēļai
Valodas
Izveidot kartiņas ar tēmas vārdiem, frāzēm, lai turpmāk var apgūt latviešu valodu. (Piemēram šķirot pa dzimtēm, pa vārdšķirām utt. Salikt no kartiņām teikumus, savienot sinonīmus utt.)
Sacerēt dzejoļus, prozu utt. par vietējo produktu izmantošanu
Izveidot avīzi, bukletu vecākiem ar ieteikumiem.
Atbilstoši alfabētam izveidot vārdu kartiņas ar vitamīniem, pesticīdiem un citiem ar tēmu saistītiem vārdiem.
Reklāmas saukļu sacerēšana
Anekdotes par ēšanas paradumiem.
Pasakas, stāsti, salīdzinājums (Piemēram kā jūtas iepakojums, kas izmests pludmalē un otrs, kas tiek pārstrādāts)
Etiķešu uzrakstu izpēte.
Recepšu grāmatiņas veidošana
Sagatavot viktorīnu pirmsskolai, sākumskolai.
Izdomāt jautājumus un veikt skolas skolēnu aptauju
Matemātika
Temperatūras
izmaiņas grafiki
Aprēķināt
ekoloģiskās pēdas nospiedumu
Energoaudits,
ūdens un atkritumu auditi un atbilstoši grafiki
Importēto
augļu ceļojuma kilometru diagramma
Cik
liels ir attālums līdz vietai no kurienes skolai tiek piedāvāti pārtikas
produkti.
Dažādu
augļu masas.
Pārtikas
iepakojuma tilpuma aprēķināšana, salīdzināšana ar doto.
Ģimenes
pārtikas budžeta plānošana.
Vienas
receptes budžeta plānošana
Dabaszinību priekšmeti
Veselīgs uzturs.
Atkritumu samazināšana
Vitamīni pārtikas produktos
Minerālvielas pārtikas produktos
Bioloģiskā daudzveidība
Vides piesārņojums un tā radītās sekas
Spēļu veidošana par dārzeņiem, augļiem
Videomateriālu noskatīšanās, zīmējumu, aprakstu veidošana.
Vēsture
Receptes
– toreiz un tagad.
Salīdzinājums
– ēšanas paradumi
Foto
- dažādu pārtikas produktu iepakojumu, virtuves iekārtu utt. vēsture
Sociālās
zinības
Audzināšana
Vides
izziņas spēļu spēlēšana (pieejamas Visc.gov.lv mājas lapā)
Sakopt
kādu noteikti apkārtnes vietu
Salabot
grāmatas, lai ilgāk var izmantot
Saimniecību
apmeklēšana, lai novērtētu vietējo produkciju.
Galda
kultūra, sarīkot imitētu restorāna apmeklējumu.
Vizuālā māksla, mājturība, mājturība
Jāuzzīmē,
kas, izraisa klimata pārmaiņas un
kā to izpausmes varētu mazināt.
Izgatavot
dažādas lietas no otreiz izmantojamajiem materiāliem, iepakojumiem
Izstāde,
radošā meistardarbnīca - kā izmantot dabas materiālus, augļu sēkliņas,
miziņas utt.
Iepakojuma
pareiza šķirošana (vizuāls piemērs)
Sacerēt
dziesmu, izveidot videoklipu par resursu taupīšanu, par veselīgu uzturu utt.
Veselīgu
našķu gatavošana
5.klases skolēni apskatīja augļu un dārzeņu ceļu no
audzēšanas vietas līdz mūsu veikaliem. Skolēni devās uz veikalu, lai
noskaidrotu, kādus augļus un dārzeņus veikalā var nopirkt, pēc tam katrs meklēja
informāciju un veidoja aprakstu par valsti no kuras tie tiek transportēti.
Kopīgi klase izveidoja pasaules karti ar augu un dārzeņu ceļu.


6.klases skolēni pētīja Latvijas senos ēdienus un
izveidoja spēli par ēdienu nosaukumiem, kuru izmēģināja pie sākumskolas klasēm.
Šobrīd lielākā daļa pārtikas produktu
tiek iegādāti veikalos un skolēni meklēja iespējas iepakojuma otrreizējai
izmantošanai, veidojot sadzīvē nepieciešamas lietas.
7.klases skolēni sagatavoja spēli “Ēdam atbildīgi”
vārdnīca latviešu, angļu un krievu valodās par augļiem, ogām un dārzeņiem.
Izveidotās spēles skolēni varēs izmantot svešvalodu apguvē, mācoties par
attiecīgajām tēmām, vai atkārtojot tās.
8.klases skolēni strādāja pie tēmas Produktu ceļš,
izpētot dažādu produktu ceļu no izejvielas ražošanas līdz
gatavam produktam. Katrs skolēns izveidoja plakātu ar attēliem, veidojot
shematisku produktu ceļa atspoguļojumu un ietekmi uz apkārtējo vidi. Noslēgumā
skolēni izveidoja spēles kartītes ar attēliem un aprakstiem.
9.klases skolēni strādāja pie skolas CO2 kalkulatora
informācijas apkopošanas, lai izveidotu skolas ekoloģiskās pēdas nospieduma
kopsavilkumu un aprēķinātu skolas
vidējos rādītājus. Šie aprēķini parāda skolas ietekmi uz vidi.
Ģeogrāfijas stundās 7.-9. kases skolēni strādāja pie
radošajiem darbiem par Klimata pārmaiņām, kas ļauj iedziļināties un izprast
katra cilvēka atbildīgas rīcības nozīmi vides saglabāšanā.
Profesionālās programmas Pavāra palīgs skolēni
gatavoja spēles par pārtikas produktiem, to uzturvērtību, un atbildīgu
izmantošanu, kas noderēs turpmākajā mācību darbā un projekta “Ēdam atbildīgi!”
popularizēšanā.
1.diena "Dzīvais ēdiens" skatīt šeit
2.diena "Eksotiskie augļi" skatīt šeit
3.diena "Garša" skatīt šeit
4,diena "Tradicionālie Latviešu ēdieni" skatīt šeit
1.diena "Dzīvais ēdiens" skatīt šeit
2.diena "Eksotiskie augļi" skatīt šeit
3.diena "Garša" skatīt šeit
4,diena "Tradicionālie Latviešu ēdieni" skatīt šeit
Noslēgumā katra klase prezentēja savu nedēļas paveikto
projekta darbu citiem un visi kopā veidojām kopsavilkuma plakātu “Esam
atbildīgi.”
Projektu nedēļas aktivitātes veicina skolēnu izpratni par efektīvu resursu izmantošanu, bioloģisko daudzveidību, klimata pārmaiņām, cilvēktiesībām un godīgu tirdzniecību; par šķietami attālinātām tēmām, kuras mēs varam ietekmēt pozitīvi vai negatīvi, mainot savus ēšanas paradumus.
Projektu nedēļas aktivitātes veicina skolēnu izpratni par efektīvu resursu izmantošanu, bioloģisko daudzveidību, klimata pārmaiņām, cilvēktiesībām un godīgu tirdzniecību; par šķietami attālinātām tēmām, kuras mēs varam ietekmēt pozitīvi vai negatīvi, mainot savus ēšanas paradumus.
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru